Creixem amb software lliure

dilluns, 17 de març del 2008

Una nova societat, unes noves necessitats

TENDENCIAS EN EDUCACIÓN EN LA SOCIEDAD DE LAS TECNOLOGÍAS DE LA INFORMACIÓN.
Jordi Adell Segura.
EDUCAR EN LA SOCIEDAD DE LA INFORMACIÓN
Descleé de Brouwer.
Bilbao 1997

• Barrachina Mor, Laia.
• Noves tecnologies aplicades a l’educació. Curs 2007-2008.
• Objectius del text:
--> Conscienciar al lector de la revolució dels mitjans electrònics i digitalització que estem hui per hui vivint.
--> Fer evidents els canvis que es donen en l’àmbit educatiu com a conseqüència d’aquesta revolució.
--> Ampliar la visió del docent cap a les noves tecnologies.
--> Destacar la importància de les noves tecnologies en l’àmbit educatiu. No es poden obviar.
--> Fer entendre les necessitats de l’actual i la futura escola.

• El text es composa per una introducció i cinc apartats.
-->Introducció: l’autor introdueix el tema a tractar. Explica la introducció de les noves tecnologies y de la comunicació en les nostres vides, així com el paper d’aquestes. Per tal d’analitzar tot el procés adequadament efectua un feedback.
-->L’evolució de les tecnologies de la informació i la comunicació: analitza l’evolució històrica dels canvis tecnològics que s’han produït. Esmena quatre revolucions o canvis: introducció de la parla oral, introducció de l’escriptura, introducció de l’impremta i finalment la introducció dels mitjans electrònics i la digitalització (aquesta és l’actual).
-->Les noves tecnologies de la informació i la comunicació: es destaca la definició de noves tecnologies parafrasejant a Gonzalez, Gisbert et al., (1996, pág. 413). Nombra les característiques de les noves tecnologies citant a Cabero (1996). Esmena la interconnexió que posseeix Internet arreu del món. Explica el canvi produït per la digitalització a l’hora d’emmagatzemar la informació.
-->Algunes repercussions de les noves tecnologies: explica l’increment de la informació a disposició de tot el món. Problemàtica de com seleccionar la informació. Analitza la cultura “mosaic”. Diferència entre coneixement i informació. La nova competició de les escoles : les noves tecnologies i digitalització. Transformació de l’espai i el temps. La interectivitat.
--> Cap a la societat de l’aprenentatge: L’educació com a un sector que s’oposa al canvi. Importància de la formació permanent. Educació i formació, aspectes essencials. Dins d’aquest apartat encontrem cinc punts més:
--> El ritme de canvi: aprenentatge al llarg de la tota la via i cultura general: ritme accelerat de canvi. Importància de la formació permanent. Nous sectors de producció emergents. Perills de la societat: deixar a mans del poder privat i de les lleis del mercat, la formació permanent.
Nous entorns d’ensenyament-aprenentatge: ampliació dels entorns d’aprenentatge. Adaptació als nous entorns d’alumne, professorat , etc. Paper actiu de l’alumne. L’àmbit educatiu ho abarca tot. Deslocalització del coneixement.
-->Nous rols per a les institucions educatives: Globalització de certs mercats eduactius. Aspectes favorables per a l’ensenyament a distància. Canvi de materials a utilitzar en les classes presencials. Formació a través de recursos per línia. Aparició de noves institucions educatives. Proposta de Graves.
-->Nous rols para docents y discents: Canvi de la figura del docent (docent com a única font d’informació). Professor com a guia, facilitador. Aplicar els nous canals que s’obrin. Ampliació de les d’experiències formatives.
-->Nous materials d’ensenyança-aprenentatge: Aparició de noves formes d’emmagatzemar i presentar la informació. Aplicació de les ferramentes d’autor. “Eduversión”.
--> Corolari: educar es una tasca centrada en el futur. Utilització de rets informàtiques. Eliminació de barreres. Els nens: informació per part dels mitjans de comunicació i noves tecnologies. Utopia informativa. Problema de la societat de la informació:saturació, palla, sobrecàrrega cognitiva. Professors com a transmissors de valors, coneixements i hàbits. L’educació com a dret bàsic. Evitar que l’aparició de noves tecnologies incrementen les diferències socials existents.

• Conlusions de l’autor.

-Actualment ens encontrem en una societat on la informació s’encontra a l’abast de tot el món.
- Es necessitarà d’una formació permanent en els docents i d’una implicació de les noves tecnologies en l’àmbit educatiu.
- El professor serà guia i facilitador, en cap cas hauria de ser sols una font d’informació, ja que aquesta es pot trobar molt fàcilment en la ret.
- S’està produint un canvi en els rols que engloben el procés d’ensenyament-aprenentatge, per la qual cosa el docent s’haurà d’adaptar a les necessitats educatives de hui per hui.
- Actualitzar l’eduacació a través de mitjans que es toben a l’abast de l’alumnat i saber com integrar-los.
- L’aplicació de noves tecnologies mai haurà d’incrementar les diferències socials, culturals,etc.
• Anàlisi del text.
Actualment ens encontrem, tal i com nombra l’autor, en una societat on la quantitat d’informació es present en tots els racons. Els nens s’encontren bombardejats, cada dia més, per noves informacions. És per aquest motiu i per molts més que el paper del docent es fonamental. Així doncs, és una missió per al professorat que els alumnes sàpiguen distingir, classificar, contextualitzar la informació rebuda. Aiximateix i estant d’acord amb l’autor, no ens podem allunyar de la realitat educativa; una realitat educativa basada cada cop més en les noves tecnologies i la digitalització de la informació. No obstant, serà imprescindible el paper del docent per tal d’establir la connexió existent entre aquest bombardeig que abans parlava. En efecte, i relacionat amb aquest mosaic inconnex que molts cops representa la informació que reben els nens, s’encontra l’experiència zàping, la qual no només impregna la nostra vida quotidiana, ben sovint la reproduïm en la resta d’àmbits d’una manera inconscient (Balaguer, 2006). Es tracta de la necessitat de cercar activa i acceleradament l’èxtasi, produït pel canvi. És també en aquesta direcció on el docent haurà d’aprofundir i realitzar una activitat crítica junt amb els alumnes per tal de poder discernir unes informacions i altres.
D’acord amb l’autor, serà necessari en tot moment la formació permanent i regenerativa del professorat, ja que tots naixem persones però arribar a ser-ho és un procés que abasta tota la vida (Savater, 1997). Ens encontrem en un món canviant, on cada dia es produeixen noves informacions, nous descobriments, nous projectes, nous esdeveniments... i es gràcies a Internet que la informació s’encontra a mans de qualsevol persona. El desafiament que en aquest moment s’està produint a l’espai i el temps és immens. Així doncs, és molt fàcil esbrinar el que passa arreu del món, com també es fàcil saber al moment allò que està succeint.
Per tal de concloure, podríem dir que la lectura d’aquest text, ens ha permés obtindre una visió més nítida i amplia sobre la situació en la qual ens encontrem en aquests moments: la societat de la informació. Així com també s’ha fet evident la importància d’adaptar-nos a les exigències actuals de la societat, per tal de fruir del procés d’ensenyament-aprenentatge. S’han presentat els requisits del nou docent, i la necessitat d’integrar les noves tecnologies a l’acte educatiu. En definitiva, ens encontrem en un moment en que la revolució de les noves tecnologies i la digitalització es troba totalment present en la vida quotidiana i conseqüentment en l’acte educatiu. No existeixen fronteres, no hi han límits per a la informació (o almenys per ara).